Blog Layout

Årsopgørelsen

Mar 16, 2018

Så kom dagen...

...årsopgørelsen for almindelige lønmodtagere kan hentes, studeres og ændres. Det er som regel en opgave der er til at gå til. Specielt idag hvor alt indberettes - stort set alt. 

For den selvstændige er der lidt vej endnu - regnskabet skal måske forbi en revisor, før årsopgørelsen kan udarbejdes.

Jeg kan hjælpe dig hvis du syntes det er lidt uoverskueligt at få overblikket. Kontakt mig på 26361434 eller mail lisbeth@revisio.dk, så kan vi aftale et møde. Ingen opgave er for lille :-).

Revisio Blog

22 May, 2018
- så kan vi måske hjælpe dig med din bogføring. ​Dejlig dag
13 Dec, 2017
...hvad enten vi er lille virksomhed eller stor virksomhed. Jeg håber du har sat dig lidt ind i reglerne. Ellers har jeg lavet nogle plancher som du kan have på dit kontor et centralt sted. Mine plancher er skruet sammen så de er til at samtale om - for alle skal vide noget om behandling af persondata - høj som lav. Tænk for eksempel på en piccoline, som bærer sagsakter rundt - hvad ligger der i bunken af papir. Og hvordan behandles det. Den mindre virksomhed hvor kontoret ligger i forlængelse af privaten, der bør opbevaring af persondata prioriteres rigtig højt. Så sæt igang - og skriv til mig hvis du er interesseret i mine plancher.
13 Dec, 2017
...at det med at få klaret bogføringen, skatteregler og andet godt omkring ens virksomhed - ganske enkelt er det man bruger aller mindst tid på når man vil være selvstændig. Det at få fat i en revisor og få administrative rutiner, er ganske enkelt bare det sidste man får gjort. Og for nogle ofte - efter min mening - for sent. Jeg vil hermed opfordre alle til at få kontakt med en revisor/bogholder eller andet som kan hjælpe dig godt igang med at få bogført, indberette moms og overholde diverse regler. OG inden du registrere dit firma. Det er f.eks. meget populært med etablerings af IVS'er - men det er ikke altid det bedste hvis du spørger mig. SÅ har du drømme om egen virksomhed, så gør dig den tjeneste lige at stoppe op og få alt det formelle på plads, inden du løber afsted over stepperne!
29 Nov, 2017
Bankerne vil ihvertifald gerne have fat i dine penge. Jeg har tidligere lavet et indlæg omkring det med pensionsopsparing - kig på det hvis du er i tvivl om hvad dine pensionsmidler skal bruges til. Jeg læste forleden da at der kun var givet meget lidt i afkast på pensionsordningerne i år. Så tænk dig godt om før du sender en masse penge afsted. Men det er nok også en god ide lige at kigge på din ulykke, forsikring/børneforsikring - samt andre forsikringer der er relevante for at du kan opretholde din hverdag, beholde dit hus etc. Det er super godt at spare op til pension, men husk også at få en ordentlig forsikringsdækning
29 Nov, 2017
December er en dejlig måned, men kan også være lidt svær for virksomheds ejeren. Dels er der det med køb af julegaver til sine ansatte. Det er ikke nemt at finde en gave der dækker alles behov. Og gavekort, det er jo lige det man IKKE må give. Så er der det med julefrokosten. Skal den være med påhæng eller uden påhæng? Hjemme i virksomheden eller ude i byen? Alle de beslutninger... Gør dig lidt ekstra umage inden du beslutter det ene eller andet. Det du beslutter vil ofte danne rammerne for de næste mange års beslutninger. "Sådan plejer vi at gøre" - har det med at indfinde sig straks som gaven er udleveret, festen er slået an - medarbejderne opfanger og registrere hurtigt de tendenser du som leder lægger for dagen. Så hver omhyggelig i dine valg, de er vigtige for dig og din virksomhed. Og det hele - det er jo en hyldest til dine medarbejdere. En tak for året der er gået, og en lille erkendelighed, i en til tider hektisk hverdag. Velkommen til December.
17 Nov, 2017
Måske et spil bordfodbold eller en sludder over fredagsøllen. Alt sammen med til at hygge om dine medarbejdere. Men behøver det at være om fredagen? - og husker du at hygge om dine medarbejdere? Som selvstændig er det ofte den slags der bliver nedprioriteret. Tid til hygge, samtale og det der gør det så fedt at være sammen. Dejlig weekend til jer alle. Og husk at fejre din virksomhed og dine medarbejdere.
18 Sep, 2017
Og jeg ved ganske enkelt ikke hvad der er bedst. Der er mange faktorer på spil. Men jeg ved at der er mange selvstændige som kigger misundeligt efter de almindelige lønmodtagere - når de når pensionsalderen. Fordi de løbende har indbetalt til deres pension. Så som udgangpunkt er det en god ide at indbetale til en pension hvert år, hvis man har den slags tendenser. Stort eller småt i en ung alder bliver til en del når man bliver ældre. Derudover er der også andre muligheder - som du bør overveje: At have betalt sit hus ud. Tja det er for nogle smart - for andre ikke. Og for år tilbage, også en udemærket løsning. Men idag får man ikke lov til at låne op i sit hus når man er pensionist. Og omlægning af lån kan være låst af ejendomsskat der ikke betales. Måske er det bare bedst at få solgt, og lejet noget istedet. Alternativt skal der lånes op i god tid inden. Afskrive alt hvad man kan - og dermed udskyde sin skat. Tjo det kan være fint, men når man runder de 50 år, så skal man til at finde en løsning til at få betalt SKAT, inden man ikke mere er erhvervs-aktiv. At satse på at man kan sælge hus/virksomhed eller andre aktiver, kan man allerede nu konkludere at den sidste finanskrise vendte op og ned på. Flere blev ganske enkle fattige over night. Afvikling af det jeg kalder en normal mindre virksomhed, inden man får sin første pensions udbetaling er en god ide. Når først du kommer ind i det offentlige system, vil din og din ægtefælles pensions udbetalinger blive påvirket af diverse realiseret avancer og overskud i virksomheden. Så det er ret godt at have det på plads inden. Det er måske ikke let - men så må man acceptere at sådan er det. Køb kunst, vin, sommerhus eller andet som du kan nyde hvis de ikke er noget værd når du vil sælge dem. Hvis investeringen er stille og rolig, vil du kunne få avancen skattefrit. Og så er der lige den helt unikke virksomhed som du har opbygget og kan sælge videre. Hvis du har placeret avancen i dit holdingselskab - skal du huske- at du "kun" kan hæve udbytte ud fra Holding firmaet, når du ikke er erhvervs aktiv mere. Selvom jeg ikke er 50 år selv - vil jeg sige - at når man når de 50 år, så skal man have fundet en strategi for de næste 10 år. Skal jeg spare op? Skal jeg afdrage min gæld? Hvis jeg har sparet op - skal jeg så tænke I andre investeringsmuligheder, eller fortsætter jeg som jeg plejer. Bankerne tilbyde en en oversigt over ens afdragsprofil, kombineret med pensionsinfo - og en god samtale med sin bedre halvdel, så kan man få lagt en god strategi for hvor mange penge man skal have og hvornår.
05 Sep, 2017
Nu er det jo sådan at jeg har jo nogle regler på kontoret, som bare ligger på rygraden. I en mindre virksomhed er alt jo ikke så formelt. Men det skal der laves om på. Og der er rigeligt at skulle dokumentere, for det er faktisk det det handler om - nemlig at jeg kan dokumentere hvordan vi håndtere oplysningerne. Og om mine medarbejdere/kunder kan finde ud af at kommunikere herom. Og hvordan vi lige gør hvis det hele går i kludder. Hvis du ikke er kommet igang endnu - så brug en stille stund til at få dig et overblik, det tager en del tid - så er du advaret. Specielt er der det med det digitale - ofte bruger vi jo mange programmer hvor cpr-nr, navn eller andet gængs bruges. Og det er altså her vi skal være lidt varsomme. Jeg er så heldig at have en IT-afdeling på min adresse, som kan hjælpe mig med alt muligt omkring sikkerhed, programmer etc. Og det er jeg meget taknemmelig for, for der er sørme meget at skulle forhold sig til. Jeg sidder til tider og overvejer om det bare er lettere med brevpapir/pen og PostNord. Men det er det nok ikke :-), vi er jo digitale med alt hvad det indebærer. Jeg ønsker dig god arbejdslyst!
28 Aug, 2017
Det er tid til planlægning af de næste på måneder for mit vedkommende. Jeg ved ud fra min virksomheds års hjul, at jeg kan tillade mig at tage den næste måneds tid lidt stille og roligt, før der bliver travlt op til jul. Mens hele foråret buldrer derudaf - startende stort set dagen efter nytår. Hvordan er dit årshjul? Tillader du tid til reflektion, oprydning i bunker og klargøring af kontor/lager/administrative rutiner når der er luft? Det er ikke let som selvstændig. Fokus er som regel på at have travlt, ordre og andet der giver indtjening. Men accepter at det er også en del af det at være selvstændig. Og skal man holde længe i gamet med at have virksomhed, så skal der være lidt åndehuller engang imellem. Reflektionen omkring virksomheden, hvor tjenes der penge, hvor bruges der penge, og er det nødvendig med omstruktureringer i virksomhedens årshjul for at sikre en stabil og sikker indkomst. Det vil komme virksomheden 10 fold tilbage. Det kan være det kan klares med 1 time eller to - eller der skal bruges lidt tid hver dag i en måneds tid, og så er der pludselig en klar vej for virksomheden.
28 Aug, 2017
Jeg plejer at sige til mine kunder at det første du skal lære er at sige "nej". På forunderligvis giver det altid et smil om læben. Men at kunne prioritere, sortere og vælge de "rigtige" opgaver for at få det hele til at gå op i en højere enhed, det er ikke let. Og der vil for de fleste opstå situationer hvor der skal prioriteres og vælges til/fra. Det skal være sjovt at gå på arbejde, også selvom du er selvstændig. Og du kender nok det at en 37 timers arbejdsuge som dine medarbejder/venner/familie har, det er ikke den verden du er i. Det er nok nærmere mellem 40-60 timer du arbejder. Så det skal være sjovt. Og det du laver skal give mening både på den korte, men også på den lange bane. Desuden skal der være plads til uplanlagte opkald/opgave og tidsrøvere. Måske skal du "kun" have planlagt 60 % af din tid - fordi resten af tiden går med opgaver der skal løses her og nu. Her vil en 100 % planlægning af din tid - betyde at du kommer til at arbejde over gang på gang. Der findes masser af værktøjer til planlægning - brug den der passer dig. Vælg nogle grundregler for din hverdag, og så efterlev dem. Og accepter at du ikke kan alt, og bliver nød til at sige nej engang imellem. God hverdag!
More Posts
Share by: